15 December 2013

Τηλεφωνικές εφημερίες στην ΠΦΥ, από Νοσηλεύτριες;


Στην Σουηδία οι ασθενείς σπάνια έρχονται στο Κέντρο Υγείας ή στο Νοσοκομείο χωρίς πρώτα να τηλεφωνήσουν. Τις καθημερινές εταξύ 08.00 και 17.00, που είναι ανοικτά τα Κέντρα Υγείας υπάρχει σε κάθε Κέντρο Υγείας μια Νοσηλεύτρια που έχει εκείνη την ημέρα την ευθύνη να απαντά στα τηλέφωνα (οι Νοσηλεύτριες του Κέντρου Υγείας εναλλάσονται μεταξύ τους σε αυτό). Η δουλειά αυτή δεν είναι δεν είναι και τόσο απλή γιατί δεν δίνουν απλώς ραντεβού στους ασθενείς. Ρώτανε πρώτα αυτόν που τηλεφωνεί τι έχει, παίρνουν μια ιδέα του αν πρόκειται για κάτι που μπορεί να γίνει καλά από μόνο του ή με την βοήθεια απλών συμβουλών και πολύ μεγάλος αριθμός των ασθενών που τηλεφωνούν δεν χρειάζεται να δει Γιατρό. Στο Κέντρο Υγείας του Amal υπολόγισαν πριν λίγα χρόνια ότι μόνο το 50% των ασθενών που τηλεφωνούν έρχονται τελικά στο Κέντρο Υγείας για να τους δεί Ιατρός!

  Η Νοσηλεύτριες στην Σουηδία έχουν Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση 3 χρόνων και όσες θέλουν να δουλέψουν στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) με καλύτερο μισθό κάνουν μια εξειδίκευση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας για άλλο 1,5 χρόνο. Τηλέφωνο πάντως μπορούν να σηκώνουν και αυτές που έχουν κάνει μόνο την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση των 3 χρόνων. Η Βίβλος τους είναι το βιβλίο "Symptom Råd Åtgärd, Handledning vid patientrådgivning" (Συμπτώματα, Συμβουλές και Λήψη μέτρων, Ένα βοήθημα στο πως να συμβουλεύεις τους Ασθενείς) του Σουηδού Γενικού Ιατρού Bertil Marklund το οποίο έχει μεταξύ άλλων αρκετούς αλγόριθμους. Ένα άλλο βιβλίο που χρησιμοποιούν συχνά και το οποίο μοιράζεται και στους ασθενείς είναι το Egenvårdsguiden (Βοηθός για αυτοθεραπεία που οι ασθενείς μπορούν να το βρουν εύκολα και από το ιντερνέτ http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Egenvard. Εννοείται ότι ανά να πάσα στιγμή έχουν την δυνατότητα να συμβουλευτούν και Γιατρό. Υπάρχουν πάντως και σχετικά Πανεπιστημιακά courses των 15 διδακτικών εβδομάδων όπως αυτό στο Πανεπιστήμιο της Uppsala, "Telefonrådgivning för sjuksköterskor"  http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?kKod=3FV171&lasar=11%2F12&typ=1

  Τις Καθημερινές από ώρα 17.00 έως 23.00 περιοχές που σε όγκο πληθυσμού αντιστοιχούν σε μια μέση Ελληνική πόλη (π.χ. των 50.000 κατοίκων) έχουν συνολικά μόνο 2 - 3 Γενικούς Ιατρούς που είναι σε εφημερία για λογαριασμό της Πρωτοβάθμιας ενώ φυσικά παράλληλα υπάρχουν και Νοσηλεύτριες που έχουν τηλεφωνική εφημερία. Για τα Σαββατοκύριακα και τις Αργίες αυτό γίνεται από 09.00 έως 23.00

  Από τις 23.00 έως και τις 08.00 εφημερεύουν για την Πρωτοβάθμια μόνο οι Νοσηλεύτριες που είναι στα τηλέφωνα, και όσους ασθενείς είναι πολύ άσχημα τους παραπέμπουν στο Νοσοκομείο.

  Παράλληλα με τα τηλέφωνα των Κέντρων Υγείας, υπάρχει επί 24ώρου βάσεως και ο Εθνικός Αριθμός 1177 όπου Νοσηλεύτριες εγκατεστημένες σε μια από τις πόλεις κάθε Νομού απαντούν επίσης σε ερωτήματα υγείας και κατευθύνουν αυτούς που τηλεφωνούν. Οι Νοσηλεύτριες που απαντούν στο 1177 έχουν δικαίωμα να κλείσουν ραντεβού στον Ασθενή στο Κέντρο Υγείας του ή και κατευθείαν στο Νοσοκομείο.

  Τέλος για τα πολύ επείγοντα περιστατικά οι Ασθενείς τηλεφωνούν στον Εθνικό Αριθμό 112.

   Για κάθε συνομιλία γράφει η Νοσηλεύτρια μια σημείωση περί τίνος επρόκειτο. Επίσης όλες οι συνομιλίες μαγνητοφωνούνται.

  Πάντως γίνονται στατιστικές από ποιά Κέντρα Υγείας προέρχονται οι ασθενείς που καταλήγουν τελικά σε Γιατρό μετά τις 17.00 και για κάθε ένα από αυτούς τους ασθενείς πρέπει το Κέντρο Υγείας από το οποίο προέρχεται ο Ασθενής να πληρώσει κάποιο πρόστιμο. Αυτό γίνεται για να κάνουν τα Κέντρα Υγείας να εξυπηρετούν όσο το δυνατόν καλύτερα τους ασθενείς τους κατά την διάρκεια της ημέρας.

  Είναι ίσως προκλητικό να γράφει κανείς τέτοια πράγματα στην Ελλάδα με τους 70.000 Ιατρούς πολλοί από τους οποίους υποαπασχολούνται, παρόλα αυτά νομίζω ότι είναι χρήσιμο να ξέρουμε τι γίνεται αλλού.

  Την 24ωρη κάλυψη από την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας δεν την αντιλαμβάνονται σε όλες τις χώρες με τον ίδιο τρόπο.


Αργύρης Αργυρίου,
Γενικός Ιατρός,
www.argiriou.se

No comments: