01 February 2023

Πως να προλαβαίνεις, ως Γενικός Ιατρός σε ένα Σουηδικό Κέντρο Υγείας;

 

Όσοι έχουν εργαστεί, ως Γενικοί Ιατροί, σε Σουηδικό Κέντρο Υγείας ξέρουν ότι υπάρχει τέτοια ένταση στην δουλειά και τόσο μεγάλες απαιτήσεις για να γίνει ποιοτική δουλειά, που νιώθει κανείς ότι δεν προλαβαίνει.

Το πρόβλημα αυτό το καταπιάστηκε μια ειδικευόμενη Γενικής Ιατρικής σε μια ομάδα για Σουηδούς Γενικούς Ιατρούς στο facebook, και πήρε, μεταξύ των άλλων, μερικές συμβουλές από έναν έμπειρο και αποτελεσματικό Σουηδό Γενικό Ιατρό, τις οποίες συμβουλές τις μετέφρασα στα Ελληνικά γιατί είναι πραγματικά «ψαγμένες»:

Δεν πρέπει να ανέχεσαι να σε ενοχλούν συνεχώς οι Νοσηλεύτριες του Κ.Υ. ή το υπόλοιπο προσωπικό του Κ.Υ.

Το να βάζεις όρια στον εαυτό σου και στον ασθενής σου και να ξεδιαλέγεις είναι από τις πιο σημαντικές ικανότητες στην Γενική Ιατρική. Μια επίσκεψη στην Γενική Ιατρική παίρνει 15 - 30 λεπτά και εάν έπρεπε να γίνουν πιο χρονοβόρες τότε δεν θα προλάβαινε το Σύστημα Υγείας να βγάλει την "δουλειά" και θα κόστιζε και πάρα πολύ. Δεν είναι λοιπόν παράξενο που απαιτείται από τους Ιατρούς να τελειώνουν μια επίσκεψη σε 15 - 30 λεπτά.

Δεν θέλω να γίνω κακός μαζί σου, αλλά αν ακούς όσους σου προτείνουν να απαιτείς να σου δίνουν περισσότερο χρόνο ανά ασθενή κτλ, θα βρεθείς στο τέλος σε δύσκολη θέση και δεν πρόκειται και να μάθεις την δουλειά.

Οι τεχνικές που πιστεύω ότι βοηθούν πιο πολύ:

1) Ξεκίνα με «ανοιχτές ερωτήσεις» και άσε τον ασθενή να μιλά χωρίς να τον διακόπτεις μέχρι να ολοκληρώσει. Παίρνει το πολύ πέντε λεπτά. Έτσι ξέρεις εξαρχής τι πρόβλημα/ερώτηση/φόβο έχει ο ασθενής σου και έτσι μπορείς να προσαρμόσεις τις ερωτήσεις σου/εξετάσεις σου/ τα συμπεράσματά σου και τις συστάσεις σου αναλόγως. Αλλιώς μπορεί να "ξεφύγεις" ως Ιατρός και να σου πάρει και περισσότερο χρόνο.


2) Επικεντρώσου στο βασικό πρόβλημα και μην αναλαμβάνεις περισσότερα προβλήματα από αυτά που νιώθεις ότι προλαβαίνεις. Πρέπει εξαρχής να καταλάβεις τι προλαβαίνεις να κάνεις στην συγκεκριμένη επίσκεψη και να το ολοκληρώσεις. Μην δέχεσαι να αναλάβεις περισσότερα προβλήματα από αυτά που προλαβαίνεις. Εξήγησε στον ασθενή ότι τα υπόλοιπα προβλήματα που έχει χρειάζονται περισσότερο χρόνο από αυτόν που έχεις για αυτή την επίσκεψη (για να καταλάβει ο ασθενής ότι τον παίρνεις στα σοβαρά) και παρακάλεσε να κλείσει μια καινούρια επίσκεψη.


3) Όταν έρθει η ώρα του documantation, γράψε σύντομες σημειώσεις. Μην γράφεις «μυθιστορήματα». Μερικές φορές αρκεί μια γραμμή. The more your write, the less they read. Οι πολύ μακριές σημειώσεις είναι επικίνδυνες για την ασφάλεια του ασθενούς.


4) Παίρνε γρήγορες αποφάσεις. Συχνά έρχεται κάποια στιγμή, πέρα από την οποία το να σκεφτείς περισσότερο δεν βοηθά άλλο. Είναι στιγμή να αποφασίσεις.


5) Εργάζεσαι στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας. Έχεις απεριόριστο χρόνο ( Επιτρέπεται να κλείσει ο Ασθενής απεριόριστο αριθμό ραντεβού). Εκμεταλλεύσου αυτή την πολυτέλεια.

Εδώ είναι και το πρωτότυπο στα Σουηδικά:


Konstanta störningar under mottagningen är inte acceptabla. Väldigt enkelt. Resten av vad jag skriver avser frågan om vanlig mottagning utan störningar.
Att avgränsa sig och sin patient och sortera är nyckelkompetenser inom allmänmedicin. Besöken i primärvård är i regel 15-30 minuter och om de skulle bli längre skulle vården inte hinna med - och kosta orimligt mycket. Detta är inte någon orimlig krav på läkarna.
Jag vill inte låta elak, men om du lyssnar på de som skriver om att du "bara" ska kräva mer tid osv kommer du att hamna i en svår situation och du kommer inte att lära dig jobbet.
De tekniker som jag tycker hjälper mest:
1. Fråga öppet och låta patienten prata oavbrutet tills de är färdiga. Tar typ fem minuter max. Gör att jag vet från början vad patienten har för ärende/fråga/oro och jag kan anpassa mina frågor, undersökning, bedömning och rekommendationer efter det. Annars blir det lätt snett och merarbete.
2. Hålla dig till huvudsaken och ta inte på dig mer än du hinner med. Du måste få ett grepp på det från början vad du hinner med. Gör det färdigt. Ta inte emot nya problem som du inte hinner med. Förklara att du ser att dessa problem behöver mer än du kan ge under detta besöket (så de förstår att du ändå tar det på allvar) och be dem boka ett nytt besök.
3. Korta anteckningar. Inga romaner. Ibland räcker det med en rad. The more you write, the less they read. För långa anteckningar hotar också patientsäkerheten.
4. Snabba beslut. Oftast kommer det en tidpunkt när mer tanketid inte bidrar med något. Dags att fatta beslut.
5. Du jobbar i primärvård. Du har obegränsad tid. Använd den lyxen. Du kan boka obegränsad många återbesök.

No comments: