04 March 2023

Miele: Πιστεύουμε στην Ελλάδα και θα επενδύσουμε περισσότερο


Καθημερινή, 19/02/2023

Δήμητρα Μανιφαβα

Δρ Ράινχαρτ Ζίνκαν – Δρ Μάρκους Μίλε: Πιστεύουμε στην Ελλάδα και θα επενδύσουμε περισσότερο

Μιλούν στην «Κ» οι δύο συνιδιοκτήτες της Miele και απόγονοι των ιδρυτών της


«Πιστεύουμε ακράδαντα στην Ελλάδα. Πάντα πιστεύαμε στην Ελλάδα, ποτέ δεν σταματήσαμε. Δεν αλλάξαμε τίποτα, ούτε κατά τη διάρκεια της βαθιάς κρίσης μετά το 2009. Και τώρα η Ελλάδα επανέρχεται, όχι μόνο ως μια χώρα όπου οι άνθρωποι πηγαίνουν διακοπές. Ολόκληρη η οικονομία επανακάμπτει. Και για αυτό πρέπει να επενδύσουμε περισσότερο στη χώρα».

Αυτό επισημαίνει μιλώντας στην «Καθημερινή» της Κυριακής ο δρ Ράινχαρτ Ζίνκαν, o ένας εκ των εκτελεστικών διευθυντών και συνιδιοκτήτης της Miele, τον οποίο συναντήσαμε στην Αθήνα μαζί με τον δρα Μάρκους Μίλε, τον έτερο συνιδιοκτήτη και εκτελεστικό διευθυντή της γνωστής γερμανικής εταιρείας ηλεκτρικών οικιακών συσκευών. Οι κ. Μίλε και Ζίνκαν, απόγονοι των Καρλ Μίλε και Ράινχαρτ Ζίνκαν που ίδρυσαν τη Miele το 1899, βρέθηκαν στην Αθήνα τις προηγούμενες ημέρες με αφορμή τα εγκαίνια του νέου Miele Experience Center στο Μαρούσι, εκεί όπου μεταφέρθηκαν και τα κεντρικά γραφεία της Miele Hellas. Στη συζήτηση που ακολουθεί, μας αποκαλύπτουν τα σχέδιά τους για την ελληνική αγορά, τις νέες κατηγορίες στις οποίες θα δραστηριοποιηθεί η εταιρεία, αλλά και ότι οι δύο οικογένειες έχουν καταφέρει εδώ και 124 χρόνια να διατηρήσουν την πολυεθνική εταιρεία οικογενειακή.

– Η Miele διαθέτει προϊόντα premium τα οποία είναι ακριβότερα συγκριτικά με άλλα. Επηρέασε το χαρακτηριστικό αυτό τις πωλήσεις σας το 2022, ένα έτος υψηλού πληθωρισμού και μειωμένης ζήτησης;

Μάρκους Μίλε: Από τη μία στη διάρκεια του περασμένου έτους η ζήτηση για οικιακές συσκευές εξομαλύνθηκε και η οικονομία συνολικά έχει «παγώσει». Βλέπουμε διστακτικότητα για αγορές σε πολλές κατηγορίες, κάτι που φυσικά προκλήθηκε από τον υψηλό πληθωρισμό που πυροδότησε ο πόλεμος στην Ουκρανία. Από την άλλη, όμως, στους αβέβαιους καιρούς η συνέπεια και η αξιοπιστία έχουν ιδιαίτερη σημασία. Αυτό καταδεικνύει την αξία των ισχυρών σημάτων. Οι πελάτες της Miele εκτιμούν την ποιότητα των προϊόντων μας και ξέρουν ότι αυτό έχει την τιμή του. Για τον λόγο αυτό έχουμε καταφέρει να αυξήσουμε το μερίδιο αγοράς υπό αυτές τις δύσκολες συνθήκες. Το 2022 ξεπεράσαμε την αγορά στο σύνολό της. Το 2020 και το 2021 παραγάγαμε και πουλήσαμε περισσότερες συσκευές από ποτέ. Αυτό ήταν, μεταξύ άλλων, και συνέπεια της πανδημίας: οι καταναλωτές έμειναν στο σπίτι και επένδυσαν σε κουζίνες και συσκευές του νοικοκυριού. Αυτό οδήγησε σε μια εξαιρετική οικονομική κατάσταση του κλάδου μας γενικά και ειδικά για εμάς στη Miele.

– Πώς η αύξηση του κόστους ενέργειας, πρώτων και δεύτερων υλών επηρέασε τη δραστηριότητά σας; Προκάλεσε αλλαγές στον τρόπο παραγωγής ή/και στον επενδυτικό σας σχεδιασμό;

Ράινχαρτ Ζίνκαν: Οι τιμές των πρώτων υλών, των εξαρτημάτων, της ενέργειας, αλλά και των μεταφορικών πράγματι αυξήθηκαν υπερβολικά το 2022, κάτι που θέτει μεγάλες προκλήσεις όχι μόνο για τα νοικοκυριά, αλλά και για τη βιομηχανία. Ως συνέπεια των παραπάνω, έπρεπε κι εμείς να αυξήσουμε τις τιμές των προϊόντων μας. Παρακολουθούμε στενά τις έμμεσες συνέπειες του πολέμου στην οικονομία και στο παγκόσμιο εμπόριο, όμως μέχρι τώρα δεν είχαν καμία επίδραση στα επενδυτικά πλάνα της Miele. Σε ό,τι αφορά, ωστόσο, την παραγωγική διαδικασία καθώς και τη θέρμανση των κτιρίων μας πετύχαμε να μειώσουμε κατά 20% το φυσικό αέριο στις εγκαταστάσεις που έχουμε στην Ευρώπη το διάστημα Νοεμβρίου – Φεβρουαρίου σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν.

– Υπάρχει μια μεγάλη συζήτηση για τη βιώσιμη ανάπτυξη. Πόσο προσιτή από πλευράς τιμής μπορεί να είναι μια οικιακή συσκευή που έχει παραχθεί με σεβασμό στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης;


Μ. Μ.: Ειδικά με τις σημερινές τιμές της ενέργειας, είναι περισσότερο σημαντικό από ποτέ να επενδύεις σε συσκευές που είναι πιο αποδοτικές από πλευράς ενέργειας. Το ίδιο ισχύει και για τις συσκευές που διαρκούν περισσότερα χρόνια. Εάν οι συσκευές αντέχουν περισσότερα χρόνια, αυτό ανταποκρίνεται στις αρχικές αυξημένες δαπάνες. Είμαστε ο μόνος κατασκευαστής στον κλάδο μας που δοκιμάζει τις συσκευές του έτσι ώστε αυτές να αντέχουν σε χρήση ισοδύναμη με αυτή που γίνεται μέσα σε 20 χρόνια, διότι πιστεύουμε ότι η μακροβιότητα είναι η απόλυτη μορφή βιωσιμότητας.

– Η μακροβιότητα, όμως, είναι και χαρακτηριστικό της εταιρείας σας. Πολλές οικογενειακές επιχειρήσεις διαλύονται ή εξαγοράζονται από άλλους, συχνά λόγω των διαφωνιών μεταξύ των μελών της οικογένειας. Πώς έχετε καταφέρει να διατηρείτε την εταιρεία ενωμένη από το 1899 και να έχουν οι οικογένειες Μίλε και Ζίνκαν την ιδιοκτησία και τη διοίκηση από τότε;

Μ. Μ. :Και οι δύο οικογένειες ήξεραν ότι δεν θα μπορούσαν να επιτύχουν εάν ήταν η μία εναντίον της άλλης, αλλά μόνο μαζί. Υπάρχει ένα παλιό ημερολόγιο στο παλιό γραφείο του παππού μου που γράφει: «Η ειρήνη θρέφει, η διχόνοια τρώει». Για τον λόγο αυτό αποφασίστηκε ότι η μία οικογένεια δεν θα μπορεί να υπερισχύει της άλλης. Θέματα που συχνά οδηγούν σε συγκρούσεις σε άλλες οικογενειακές επιχειρήσεις, είναι πολύ ξεκάθαρα ρυθμισμένα στην εταιρεία μας. Αυτό ισχύει για παράδειγμα σε ό,τι αφορά τη μεταβίβαση των μετοχών, τη διανομή των κερδών και τους όρους υπό τους οποίους τα μέλη των οικογενειών μπορούν να συμμετέχουν στην εταιρεία.

Ρ. Ζ.: Πράγματι οι δύο οικογένειες μπορούν να είναι επιτυχημένες μόνο μαζί. Υπάρχει κι ένας δεύτερος λόγος για την επιτυχία. Μπορούμε να είμαστε επιτυχημένοι μόνον όταν επανεπενδύουμε τα κέρδη μας. Μόνον έτσι δεν θα είμαστε εξαρτημένοι από καμία τράπεζα. Εξαρχής υπήρχε αυτός ο κανόνας. Θα αναπτυσσόμαστε με τον ρυθμό που αναπτύσσονται τα ίδια κεφάλαιά μας. Αυτό, βεβαίως, μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο δεν μπορούσε να τηρηθεί, λόγω της νομισματικής μεταρρύθμισης στη Γερμανία το 1948 που εξανέμισε όλες τις καταθέσεις. Επίσης, η εταιρεία χρειαζόταν δάνεια για να ανασυγκροτηθεί. Θυμάμαι τον πατέρα μου να λέει ότι η πιο ευτυχισμένη ημέρα στην επιχειρηματική ζωή του παππού μου ήταν το 1959 όταν αποπληρώθηκαν όλα τα χρέη και η ανεξαρτησία της εταιρείας είχε επανέλθει. Από τότε δεν έχουμε καμία οφειλή και καμία χρηματοδότηση. Αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας μας, διότι σκεπτόμαστε διπλά πριν επενδύσουμε τα χρήματά μας. Επιπλέον, στην εταιρεία έχουμε μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, αλλά και μακροπρόθεσμες απόψεις. Και τι εννοώ με αυτό; Οταν μπήκα στο επάγγελμα ήμουν 33 ετών, ο νεότερος. Τώρα είμαι ο μεγαλύτερος σε ηλικία, αλλά και ο παλαιότερος σε διοικητική θέση στον κλάδο των οικιακών συσκευών. Εχω δει τόσο πολλούς προέδρους και CEO στους ανταγωνιστές μας να έρχονται και να φεύγουν. Κάθε νέος πρόεδρος ή CEO είναι νέος διότι κάτι από τη στρατηγική του προηγούμενου δεν δούλεψε. Σε τελική ανάλυση δεν υπάρχει πραγματική σταθερότητα. Εμείς έχουμε έναν μεγάλο στόχο: να δούμε εμάς τους δύο, εμένα και τον Μάρκους, να κρατάμε την αλυσίδα και να περάσουμε αυτή την αλυσίδα στην επόμενη γενιά και να δούμε την επιχείρηση να παραμένει ανεξάρτητη και όταν θα έχει την ευθύνη της και η επόμενη γενιά.

– Πρόκειται να προχωρήσετε σε εξαγορά άλλης εταιρείας;

Ρ. Ζ.: Δεν νομίζω ότι θα ήταν καλή ιδέα. Σε τι να επενδύσουμε εάν είναι να αγοράσουμε μια εταιρεία που είναι κατώτερη της Miele;

Μ. Μ.: Αυτό που κάνουμε στο πεδίο των εξαγορών αφορά κυρίως άλλες εφαρμογές, όχι οικιακές συσκευές. Για παράδειγμα, εξαγοράσαμε την ιταλική Steelco, η οποία όμως κατασκευάζει μηχανήματα καθαρισμού και αποστείρωσης στον ιατρικό τομέα που είναι κάτι εντελώς διαφορετικό.

Σχεδιάζουμε νέα καταστήματα και συνεργασίες με λιανεμπόρους

Επενδύσεις σε καταστήματα στην Ελλάδα, με την έμφαση να δίνεται τόσο στις οικιακές συσκευές όσο και στο επαγγελματικό κανάλι δρομολογεί η Miele τα επόμενα χρόνια.
 
– Τι επενδύσεις έχετε πραγματοποιήσει στην Ελλάδα από το 1971 οπότε η Miele εισήλθε στην ελληνική αγορά;

Μ. Μ.: Εκτός από τις επενδύσεις που έγιναν τώρα με το νέο Miele Experience Center και τα κεντρικά γραφεία της Miele Hellas, έχουμε ακόμη 21 καταστήματα στην Ελλάδα. Και έχουμε δημιουργήσει επίσης στην Ελλάδα τηλεφωνικό κέντρο (call center) με πάνω από 300 άτομα. Σχεδιάζουμε 5-10 νέα ιδιόκτητα καταστήματα Miele την επόμενη 5ετία, αλλά επιπλέον επεκτείνουμε τις στρατηγικές συνεργασίες μας με επιλεγμένους λιανεμπόρους κουζινών, αλλά και με εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατασκευή πολυτελών κατοικιών.

Ρ. Ζ.: Επενδύουμε σε αυτά τα νέα σημεία, τα experience centers, διότι για το πιο premium σήμα στις οικιακές συσκευές χρειάζεται να τις δεις από κοντά, να τις αγγίξεις, να μυρίσεις, να νιώσεις. Χρειαζόμαστε χώρους όπου ο καταναλωτής θα βρίσκει το σήμα, αλλά θα καταλαβαίνει και την αξία του. Συχνά δεν έχουμε συνεργαζόμενους λιανεμπόρους που δίνουν στη μάρκα Miele τη σημασία, τον χώρο και τον χρόνο που απαιτείται. Και γι’ αυτό επενδύουμε στα δικά μας καταστήματα.
 
– Η Ελλάδα είναι μια μικρή αγορά. Για ποιον λόγο συνεχίζετε να επενδύετε εδώ;

Μ. Μ.: Εξακολουθούμε να βλέπουμε μεγάλη προοπτική εδώ και στην παρούσα φάση εισερχόμαστε σε μια πιο εξωστρεφή φάση. Πέραν όλων των παραπάνω, οι Ελληνες καταναλωτές έχουν μια ιδιαίτερη αίσθηση της ποιότητας. Και αυτός είναι ένας άλλος λόγος που η μάρκα μας ταιριάζει στην ελληνική αγορά. Επιπλέον, η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια σημειώνει σημαντική οικονομική ανάπτυξη. Κάτι που επίσης μας ενδιαφέρει είναι ότι η τουριστική βιομηχανία στην Ελλάδα έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια και η προοπτική παραμένει θετική. Η Miele είναι μία από τις πιο επιθυμητές μάρκες στις πολυτελείς και premium κατοικίες παγκοσμίως. Στο πλαίσιο αυτό, έχουμε ήδη συνάψει στρατηγικές συνεργασίες με σημαντικές επιχειρήσεις ανάπτυξης πολυτελών κατοικιών, με αρχιτέκτονες κ.ά. Για παράδειγμα, έχουμε συνεργασία με την ΤΕΜΕΣ για την Costa Navarino και αρκετές ακόμη συνεργασίες. Πρέπει να σας πω ότι το 15% του τζίρου μας προέρχεται από το επαγγελματικό κανάλι.
 
– Ποιο είναι συνολικά το επενδυτικό σας πλάνο, όχι μόνο για την Ελλάδα, για τα επόμενα χρόνια; Σχεδιάζετε να εισέλθετε σε νέες προϊοντικές κατηγορίες;

M. M.: Το 2022 επενδύσαμε δύο με τρεις φορές περισσότερα χρήματα από ό,τι σε καθένα από τα προηγούμενα χρόνια και πρόκειται για επενδύσεις στα εργοστάσιά μας, στο μάρκετινγκ, στις πωλήσεις, στην προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και σε σύγχρονους χώρους γραφείων. Και θα εξακολουθήσουμε σε αυτόν τον δρόμο. Ως οικογενειακή επιχείρηση, ο στόχος μας είναι να αναπτυσσόμαστε βιώσιμα και να επεκτείνουμε περαιτέρω τη θέση μας στην premium αγορά. Για να το πετύχουμε αυτό θα πρέπει να επενδύσουμε στην καινοτόμο ισχύ μας και, φυσικά, να παρακολουθούμε καινούργιες περιοχές επιχειρηματικής δραστηριότητας.

Κάτι που είναι πέραν των βασικών δραστηριοτήτων μας είναι η δημιουργία μιας καινούργιας επιχειρηματικής μονάδας που την ονομάζουμε Εργοστάσιο Νέας Ανάπτυξης. Αυτή περιλαμβάνει κυρίως spin-offs, νεοφυείς επιχειρήσεις κ.ο.κ. Για παράδειγμα, το 2021 εξαγοράσαμε την Otto Wilde Grillers, μια γερμανική νεοφυή επιχείρηση. Πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη επιχείρηση που ειδικεύεται στο ψήσιμο με τη χρήση αερίου και χαρακτηρίζεται από υψηλά επίπεδα ποιότητας και καινοτομίας. Για τη Miele αυτό σηματοδότησε την είσοδό της στο πολλά υποσχόμενο πεδίο του υπαίθριου ψησίματος. Η συνεργασία κυμαίνεται από απλή στήριξη στη διοίκηση ή στην ανάπτυξη έως επένδυση στο μετοχικό τους κεφάλαιο, με τη συμμετοχή μας συνήθως να είναι κάτω από 50%. Υπάρχουν, όμως, και περιπτώσεις που έχουμε την πλειοψηφία.

Συνολικά έχουμε επενδύσει μέχρι στιγμής σε 7-10 νεοφυείς επιχειρήσεις. Πρόπερσι «σκανάραμε» 10.000 startups. Μετά τις εξετάσαμε λίγο πιο σχολαστικά και έμειναν 1.000. Και στο τέλος επικοινωνήσαμε με 100. Αξιολογήσαμε και ελληνικές startups, αλλά δεν έχουμε επενδύσει σε κάποια.


https://www.kathimerini.gr/economy/562285924/dr-rainchart-zinkan-dr-markoys-mile-pisteyoyme-stin-ellada-kai-tha-ependysoyme-perissotero/


No comments: