18 November 2013

Aktieklippen genererade 150 miljoner.

Dagens Nyheter, 18-November-2013.

Lennart Israelsson, eller Aktiestinsen som han är mer känd som, köpte aktier för 600 kronor 1946. Sedan dess har hans hobby genererat en förmögenhet på cirka 150 miljoner kronor.
Smålänningen Lennart Israelsson är i dag 97 år gammal. När DN ringer upp honom för att fråga om tips på hur man gör aktieklipp svarar han på tredje signalen.
– Det där har jag ganska bra koll på. Jag har 70 års erfarenhet av börsen, säger han glatt.
Lennart Israelsson.
Foto: TT Lennart Israelsson.
Lennart Israelsson, eller Aktiestinsen som han är mer känd som, köpte aktier för 600 kronor 1946. Sedan dess har hans hobby genererat en förmögenhet på cirka 150 miljoner kronor.
Smålänningen Lennart Israelsson är i dag 97 år gammal. När DN ringer upp honom för att fråga om tips på hur man gör aktieklipp svarar han på tredje signalen.
– Det där har jag ganska bra koll på. Jag har 70 års erfarenhet av börsen, säger han glatt.
Lennart Israelsson är ingen vanlig börshaj. Han växte upp under enkla förhållanden på den småländska landsbygden. I sin ungdom cyklade han till Stockholm för att söka jobb men återvände till Småland när andra världskriget bröt upp. Han fick jobb vid järnvägen och hade en lön på 180 kronor i månaden. 1946 hade han sparat ihop 600 kronor som han, till sin mammas förfäran, valde att satsa på aktier.
– Det var inga arbetare som satsade på aktier då men jag hade läst artiklar om aktier i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Artiklarna inspirerade mig och gjorde att jag bågade satsa.
600 kronor var väl ganska mycket pengar på den tiden?
– Ja, ungefär 50 000 kronor i dagens penningvärde. Min mamma tyckte inte att aktierna var en bra idé eftersom hon hade en bror som förlorat mycket pengar i samband med Krügerkraschen.
Lennart Israelsson behöll sitt jobb på järnvägen fram till pensionen och blev på fritiden rikare och rikare på sina aktieköp.
Vad är dina bästa aktietips?
– Jag kunde ingenting om aktier när jag började men jag har läst i tidningen Aktiespararna och haft mycket hjälp av den. Jag har genom åren tittat på P/E-tal, kassaflöde och utdelning när jag har köpt aktier. Har P/E-talet varit mellan 5 och 15 så har jag köpt. Jag brukar också vara noga med att kassaflödet ska vara 4-5 procent.
(Genom P/E-talet kan man få reda på hur många år det kan ta innan man genom vinsten får tillbaka på sin investering, förutsatt att företaget delar ut allt alternativt återinvesterar det och höjer värdet)
Lennart Israelsson tycker också att den som är nybörjare ska satsa på branscher som fastigheter och skog.
– Det gjorde jag när många andra satsade på aktier inom IT och det gick väldigt bra. Jag tror fortfarande att det är bra marknader att satsa på.
Aktiestinsen är heller inte särskilt mycket för att göra riskfyllda aktieaffärer.
– Jag brukar inte satsa på nya företag utan har väntat tills de har kommit i gång.

Har du haft några motgångar med dina aktieköp?
– Det är klart att börsen har fallit några gånger men då har jag inte sålt.
Köper du fortfarande aktier?
– Nej, nu har jag gett bort mina pengar. Jag har satt in 110 miljoner i olika stiftelser och delar ut stipendier till ungdomar. Förhoppningsvis kan jag inspirera andra att få intresse för aktier.

http://www.dn.se/ekonomi/aktieklippen-genererade-150-miljoner


No comments: