Från tidningen “Priva ta Affärer”, Februari 2016,
sidan 58.
Författare: Johan Mark wall.
Se till att ta
rätt betalt.
Konsten att ta
rätt betalt handlar om psykologi. Så här gör du för att få snurr på
kassaflödet.
Ett nystartat företag
för en kamp på liv och död för att överleva. Många avsnitt av affärsplanen är
på plats. Andra är under utveckling. Och under tiden måste företaget generera
intäkter för att inte gå omkull. Då är det livsviktigt att ha en fungerande
prisstrategi på plats. Men priset avspeglar inte bara värdet på en vara
eller tjänst. Det signalerar även vem du är, vad du vill och vilken
kvalitet Du står för. Här berättar Privata Affärer, steg för steg, hur du
smartast lägger upp en hållbar prisstrategi. Arkitekten bakom analysen heter
Anne Abrah am Mar brandt och är vd och rådgivare på Nyföretagarcentrum Öresund.
1) Gör en marknadsanalys
En kritisk del av
affärsplanen handlar om omvärdsanalys och konkurrentbevakning. Det är
här utformningen av företagets prisstrategi börjar.
Här brister det
för många nya entreprenörer, anser Anne Abraham Marbrandt.
Man bör alltid
göra en marknadsundersökning. Ställ dig till exempel vid ortens stora matbutik och fråga folk vad de
betalar idag för den vara eller tjänst du säljer, vad de är nöjda respektive
missnöjda med och vad de skulle vilja ändra på.
Ställer du samma
fråga till hundra personer har du fått gott om nycklar till vilket pris
marknaden är villig att betala. Gemensamt för de företagare som är mest
framgångsrika är att de utvecklar sin produkt i samarbete med kunden.
2) Ta bra betalt.
Konsten att ta
reda på vad marknaden är villig att betala för den vara eller tjänst du säljer
och sedan lägga dig på samma nivå eller strax över, säger Anne Abraham
Marbrandt.
-
Men
är det inte bättre att lägga sig lägre än konkurrenterna på orten?
-
Nej,
det är en fälla många går i. Då väljer du bara de kunder som enbart tittar på
priset. Frågan är om det
är dessa kunder som du vill jobba med. Det är bättre i längden att jobba med
kunder som är beredda att betala för kvalitet. Pruta inte på dig själv,
uppmanar hon. Ta exempelvis en nyöppnad frisör som tar “elevpris”. Den stämpeln
är svår att tvätta bort när det gått en tid. Det är bättre att sätta ribban
högt redan från början. Det skickar en signal som säger “jag är proffs på
det här”. En annan nackdel med lågt pris är att du får svårt att höja
priset eftersom din kunder har kommit till dig tack vare det låga priset. En
lågprisstrategi kräver stora volymer vilket i sin tur kräver en väl
tilltagen budget för marknadsföring. De flesta nya företag har inte råd med
det, säger Anne Abraham Marbrandt. När du väl ska höja dina priser, gör det på
rätt sätt. Höj hellre i små steg än tvärtom. De flesta kunder ser inget
konstigt i att du höjer priset en gång om året.
3) Skapa kassaflöde
En annan “kritisk
framgångsfaktor” är att lära sig att snabbt ta betalt för att undvika att
hamna I en likviditetssvacka, berättar Anne Abraham Marbrandt.
Du måste ha in
pengar på kontot, inte minst för att klara dina egna fakturor. I dag finns
det många, enkla betallösningar att tillgå, vilka mot en liten kostnad ger dig
tillgång till pengarna direkt.
Det här är något
att tänka på, särskilt för företagare som handlar med utlandet.
Många länder
har helt andra ledtider på betalningar jämfört med Sverige. Du kan vänta tre månader innan du ser
röken av pengarna.
4) Ge kunder ett mervärde
Anne Abraham
Marbrandt avråder från att gå med på att gå ner i pris i förhandlingen med
kunden.
Försök hellre
hitta på smarta sätt att leverera mervärde som en del av erbjudandet. Det ger kunden känslan
av att få valuta för pengarna.
Jag rekommenderar
alla nya företagare att försöka skjuta till ett mervärde. Det mervärdet kan
se ut på väldigt många olika sätt, beroende på vad du säljer.
En
företagareventfirma kan ta bilder under eventet och bjuda på en foto-cd. Eller
bjuda på lite plockmat eller godispåsar till deltagarna. Bjud på “the icing on
the cake”, men ta betalt för själva kakan, är mitt budskap. I det här exemplet
skulle man även kunna bjuda på ett presentkort på ett mindre belopp. Tanken är
att locka deltagarna till att komma tillbaka och boka privat.
Det enda
tillfället jag kan tänka mig att gå ned i pris är om kunden köper större
kvantiteter.
No comments:
Post a Comment