Ένας από τους βασικότερους τρόπους για να κάνουμε πιο ανθρώπινες τις πόλεις μας είναι να αυξήσουμε τις μετακινήσεις μας με ποδήλατο.
Το ποδήλατο βέβαια εκτός από την μείωση των καυσαερίων στην ατμόσφαιρα και το κέρδος στο πορτοφόλι έχει ευεργετικότατες επιδράσεις και στην υγεία των ανθρώπων μέσω της άσκησης.
Σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας πήραν κονδύλια και φτιάξαν ποδηλατόδρομους ως εξής: Πήραν μπογιά και ζωγραφίσανε μια άκρη της ασφάλτου με άλλο χρώμα και αυτό το ονομάσανε ποδηλατόδρομο.
Το αποτέλεσμα: Οι οδηγοί αυτοκινήτου να οδηγούν εκεί πάνω (όταν μπορούν) αλλά συνήθως δεν μπορούν γιατί έχουν προλάβει να παρκάρουν εκεί πέρα τα αυτοκίνητά τους άλλοι. Πάντως όπως και να έχει το πράγμα αυτές οι ζωγραφισμένες άκρες του δρόμου (οι οποίες μετά από λίγο χάνουν ακόμη και το χρώμα τους), σπάνια χρησιμοποιούνται από ποδηλατιστές και όταν αυτό συμβαίνει οι ποδηλατιστές το κάνουν με κίνδυνο της ζωής τους όπως και στους υπόλοιπους ελληνικούς δρόμους.
Αν θέλουμε να έχουμε ποδηλατόδρομους άξιους λόγου υπάρχουν για μένα μόνο δύο λύσεις:
Η πρώτη είναι να χωριστεί η άκρη του δρόμου που προορίζεται για ποδηλατόδρομος από τον υπόλοιπο δρόμο που είναι για αυτοκίνητα, με πασαλάκια ή με τοιχάκι. Τέτοια λύση βλέπουμε στην πάνω φωτογραφία. Αλλιώς, στην Ελλάδα είμαστε, να είστε βέβαιοι ότι θα παρκάρουν ή θα κινούνται εκεί αυτοκίνητα.
Η άλλη λύση (σε περίπτωση που θέλουμε να σχεδιάσουμε ένα ποδηλατόδρομο εκτός της πόλης), είναι να κάνουμε ένα στενό δρόμο μόνο για ποδήλατα, παράλληλο ίσως αλλά εντελώς ξεχωριστό από τον αυτοκινητόδρομο, όπως έβλεπα να έχουν στη Σουηδία. Τέτοιο ποδηλατόδρομο βλέπουμε στη κάτω φωτογραφία.
Βέβαια για να τολμήσει κανείς να κάνει ποδήλατο με ηρεμία στην Ελλάδα χρειάζεται και κάτι άλλο: Να μη φοβάται κανείς τα διάφορα αδέσποτα σκυλιά που τριγυρνούν στις Ελληνικές πόλεις ή τα διάφορα τσομπανόσκυλα στα οποία μπορεί κανείς εύκολα να πέσει όταν ποδηλατεί εκτός πόλης. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία..
6 comments:
Άκουσα ότι θα μπεί σε εφαρμογή το πρόγραμμα "δανείσου ένα ποδήλατο" στο δήμο Θεσσαλονίκης. Χρυσές δουλειές για τους ορθοπεδικούς με τα τόσα ατυχήματα που προβλέπω. Εύχομαι να μην αποτελεί εναλλακτικό σχέδιο για την φανερή πλέον επιβράδυνση των έργων του μετρό στην πόλη μας.
Συμφωνώ: Πριν αρχίζει ο Δήμος Θεσσαλονίκης να δανείζει ποδήλατα θα πρέπει πρώτα να φροντίσει να γίνουν ασφαλείς παδηλατόδρομοι στην πόλη.
Καλοί οι ποδηλατόδρομοι και προφανώς όπου φτιάχνονται έχουν αρκετά προβλήματα αλλά ίσως πρώτα να έπρεπε να φτιάξουμε πεζοδρόμια.
Το ποδήλατο είναι η καλύτερη γυμναστική μαζί με το κολύμπι.
Ο βασικός λόγος που δεν κάνω ποδήλατο στην πόλη είναι ο κίνδυνος ατυχήματος. Οι ποδηλατόδρομοι τον μειώνουν άρα είναι μία θετική κίνηση.
Οι ποδηλατόδρομοι όπου κατασκευάζονται πρέπει να είναι λειτουργικοί, δηλ. με ξεκάθαρη και καλή σήμανση, ελεύθεροι από εμπόδια, να παρέχουν ασφάλεια σε ότι κινείτε μέσα και γύρω από αυτούς, να είναι καθαροί και να κάνουν τις αποστάσεις ποιο σύντομες από άλλους τρόπους μετακίνησης.
Συμφωνώ Γιώργο. Στην πράξη όμως το πιο σημαντικό κατά την γνώμη μου είναι να χωρίζονται μέσα στην πόλη από τον υπόλοιπο δρόμο με σιδερένια πασαλάκια.
Post a Comment